Friday, November 28, 2008

PERTEMBUNGAN NOSTALGIA DALAM EXPRESI FOOTBALL SERIES RAJA AZAHAM RAJA ADNAN

Karya seni catan saya secara umumnya menampilkan pengalaman-pengalaman saya secara tersurat dan tersirat. Pengalaman tersurat dapat dilihat, disentuh dan dirasa, sementara pengalaman tersirat pula dialami dalam minda dan hati. Dalam proses menghasilkan karya ‘football series’ ini saya bertembung dengan pengalaman-pengalaman baru yang tercetus dalam teknik dan persembahannya. Ini telah membangkitkan semula segala pengalaman-pengalaman lalu yang saya alami penuh nostalgia.


Hakikatnya, penghasilan karya ‘football series’ ini bermula dalam usia persaraan saya. Saya menganggapkannya sebagai sebuah mimpi sensasi, dimana dalam kebingungan untuk memenuhi masa, tercetus ilham untuk berkarya, melukis, seterusnya menghasilkan catan. Ternyata akhirnya, saya laksanakan impian yang sekian lama terbengkalai ini dengan ketabahan.

Kegairahan permainan dan perlawanan bola sepak merupakan satu-satunya sukan kegemaran saya, juga sukan kegemaran sejagat. Ia telah menjadi inspirasi, intipati dan pemangkin yang menghidupkan karya saya, dengan nukilan imejan-imejan semi abstrak-ekspresionisme.

Pada saya, dalam perlawanan bolasepak terdapat berbagai-bagai irama kehidupan dan budaya sejagat, dimana ianya seakan-akan sebuah perperangan yang hebat. Didalam perlawanan bolasepak terdapat pertembungan politik, ekonomi, kerjaya, perlaburan, dan tidak kurang gejala rasuah, jenayah dan sebagainya. Namun begitu, bolasepak ternyata telah menjalinkan perpaduan bangsa, menyatupadukan negara-negara didunia. Yang nyata, disanalah tercetusnya hiburan yang tidak terhingga untuk gulungan tua dan muda, termaktub sebagai sukan nombor satu dunia.

Sebagaimana kehebatan dan kepantasan perlawanan bolasepak, begitulah kepantasan irama palitan dan tujahan berus dan warna-warna di atas kanvas saya, dengan imejan-imejan yang abstrak berkejaran, bertarung tiada henti seperti yang terdapat didalam kumpulan catan-catan ‘football series’ saya.


Raja Azaham Raja Adnan
2 Februari 2007











No comments: